• Kiełki

    Kiełki – źródło zdrowia i witamin.

    kiełki i dietaPrzesilenie wiosenne to trudny czas dla naszego organizmu. Walka z zimowymi przeziębieniami wyczerpuje zapasy witamin, a to sprawia, że w kwietniu często jesteśmy zmęczeni i osłabieni. Dlatego potrzebny jest nam porządny, odżywczy zastrzyk witamin i minerałów.
    Najlepszym źródłem cennych składników są świeże warzywa i owoce. Nasz organizm wykorzystuje znacznie więcej zawartych w nich dobroczynnych składników niż z tabletek. Jednak o tej porze roku trudno o pełnowartościowe produkty. Do sklepów trafiają zleżałe jarzyny, które większość korzystnych składników utraciły podczas zimowego przechowywania. Intensywne kolory młodych warzyw nie są bowiem wynikiem uprawy w słońcu, tylko użycia szkodliwych nawozów. Dlatego właśnie teraz warto jeść kiełki, które są najlepszymi naturalnymi suplementami.
    Małe zielone pędy zawierają w sobie nawet 30-krotnie więcej witamin niż ich dorosłe wersje. Tak samo jest w przypadku kiełków, na których często można jeszcze dostrzec pozostałości nasion. Z nich właśnie pochodzi ta skoncentrowana dawka cennych składników. Nasiona kumulują w swym wnętrzu sporą porcję substancji odżywczych. Zgromadzone cenne zapasy wykorzystywane są w początkowej fazie wzrostu, gdy roślina nie może jeszcze pobierać minerałów i witamin z otoczenia. Kiedy nasionko kiełkuje, enzymy i inne obecne w nim substancje przekształcają nieprzyswajalne do tej pory dla naszego organizmu witaminy w łatwo dostępne. To moment, by z nich skorzystać i wzmocnić organizm po zimie.
    Kiełki są doskonały dodatkiem do makaronu, sosów czy jajecznicy. Najlepiej gdy jemy je na surowo, bo pod wpływem temperatury tracą witaminy. Wyjątkiem są ziarna fasoli, które wymagają krótkiego gotowania. Młode pędy soczewicy czy soi najlepiej zblanszować. W ten sposób pozbawimy je fitynianów. Substancje te utrudniają trawienie i powodują wzdęcia.

    Brokuł- obrona przed rakiem

    Brokuły zawierają sulforafany, związki te niszczą wolne rodniki, które przyczyniają się do powstawania nowotworów. Kiełki mają 30-krotnie więcej cennych składników niż dorosłe brokuły.

    Soja- dla przyszłej mamy

    Pędy te są szczególnie polecane kobietom planującym ciążę, bo zawierają spore dawki kwasu foliowego. Witamina ta zapobiega powstawaniu wad wrodzonych rdzenia kręgowego i mózgu u dzieci.

    Rzodkiewka- gładka cera

    Młode rośliny zapewniają najlepszą ochronę przeciwzmarszczkową, bo zawarta w nich witamina C wspomaga budowę kalogenu w naszej skórze. To on zapewnia jej właściwe napięcie i jędrność.

    Rzeżucha- mocne włosy

    Dzięki obecnej w tych pędach siarce włosy, skóra i paznokcie odzyskują blask. Pozostałe witaminy i mikroelementy z kiełków wspomagają jej dobroczynne dla cery działanie.

    Fasola Mung- szczupła linia

    Mają dwa razy mniej kalorii niż inne młode pędy. Dostarczają łatwo przyswajalnego białka, w duecie z węglowodanami z makaronu czy pieczywa są w stanie na długo poskromić nawet wilczy apetyt.

    Lucerna- nerwy w ryzach

    Pędy lucerny wzmacniają nasz układ nerwowy, a to dzięki obecnemu w nich pełnemu kompleksowi witamin z grupy B, Odpowiednia ich dawka poprawia koncentrację, pomaga walczyć ze stresem i zmęczeniem.

    Sorry, the comment form is closed at this time.